24. 5. 2018

Tisková zpráva Strany zelených Praha 5

V Praze, dne 24. 5. 2018

Železničnímu mostu hrozí demolice, Zelení jsou proti

Železničnímu mostu pod Vyšehradem, který je pod památkovou ochranou, hrozí demolice. Projektantská firma SUDOP po realizovaném průzkumu stavu mostu navrhuje sejmutí památkové ochrany a jeho zbourání. Chce tak změnit původní plán schválený i památkovým ústavem na postavení repliky i ponechání původního mostu.

Přestože most patří Správě železniční dopravní cesty, Hl. městu Praha patří pouze pěší lávky po obou stranách mostu, které má ve správě Technická správa komunikací, stav mostu nápadně připomíná problémy ostatních pražských mostů. Po zřícení trojské lávky byla část Železničního mostu pro pěší uzavřena kvůli celkovému špatnému technickému stavu.

V rámci připravované rekonstrukce železniční trati mezi smíchovským a hlavním nádražím došlo k detailnímu průzkumu Železničního mostu a navržené řešení projektantské firmy SUDOP je alarmující: sejmutí památkové ochrany a výstavba mostu nového[1], uvádí Tatiana Konrádová, zastupitelka Prahy 5 a spolupředsedkyně pražských Zelených.Hlavním problémem je pokročilá koroze, kterou mohl běžný kolemjdoucí pozorovat posledních několik let. Nechce se uvěřit, že Technická správa komunikací, potažmo Hl. město Praha, i Správa železniční dopravní cesty nechaly most uprostřed města ‚zreznout před očima‘. Bez povšimnutí zůstal most, brána do Smíchova a oblíbena přístupová cesta k náplavce, i u radnice Prahy 5,“ komentuje špatný přístup Prahy, Prahy 5 i SŽDC Konrádová.

„Most svou železnou konstrukcí souzní s industriální historií Smíchova. V překotně se modernizující čtvrti je jedním z posledních nositelů paměti místa. Nikoho by nenapadlo snímat památkovou ochranu z Negrelliho viaduktu v Karlíně. Ten se po probíhající náročné rekonstrukci stane ozdobou celé čtvrti. Ten železniční je desítky let nevtíravou ozdobou nábřeží a spojnicí tří městských částí,“ říká člen Zelených v Praze 5 Pavel Štorch.

Strana Zelených na Praze 5 odmítá snahy o tiché hledání řešení bez zapojení veřejnosti. V Praze 5 je několik alarmujících příkladů rozpadajících se památek. Železniční doprava bezpochyby vyžaduje bezchybně fungující a modernizovanou infrastrukturu. Plně proto podporujeme původní plán na výstavbu druhého mostu, repliky, která bude v blízkosti původního mostu a která umožní přidat koleje a zintenzivnit provoz. Vyhlašování památkové ochrany a její snímání po 14ti letech svědčí o chaotickém přístupu. Smíchov i celé město si zaslouží jasnou vizi. Smíchov není ‚nějaké předměstí‘, je to vstupní brána do rezervace UNESCO. Diskuze o budoucnosti symbolického mostu může být diskuzí o budoucnosti celé čtvrti,“ dodává Konrádová.

Kontakt pro více informací: Tatiana Konrádová, tatiana.konradova@zeleni.cz, 721 251 872

[1] Viz článek v SUDOP Revue 01/2018. Sudop je projektantská firma zpracovávající projekt na modernizaci spojení smíchovské-hlavní nádraží.