29. 7. 2016
Městská část Praha 5 má špatnou karmu. Jančíkův široký stín dopadá i na současnost. Ošklivý duch místa je zřetelný, hned jak přejedete z pravého břehu Vltavy přes Palackého most k Andělu, kde sídlí i městský úřad.
Gentrifikovaná čtvrť Smíchov s novým obchodním a administrativním centrem je jen zdánlivě místem, kde najdete všechno. Své o tom budou vědět lidé, kteří mají malé děti a chtěli by zde zajít do podniku, který je k dětem vstřícný. Není zde ani příjemný veřejný prostor, kde byste se s rodinou rádi zdržovali, a markantní je tento nedostatek právě v porovnání s náplavkou na druhém břehu, odkud jste přijeli. Lidé, kteří neutrácí, lidé sociálně slabí jsou z veřejných prostranství na Smíchově systematicky vypuzováni. Originálních hudebních klubů s kulturou pro mladé je v téhle lokalitě hodně málo.
Nenajdete zde ani malé progresivní a kvalitní galerie současného umění, jak je známe z jiných čtvrtí. Galerie SVIT odešla, Galerie Polansky a Galerie Jelení se radši odstěhovaly na Prahu 7, která se díky přístupu tamější osvícené radnice stala pražským art distriktem. Kulturní centrum MeetFactory je podporováno jen proto, že jeho faktický ředitel David Černý vytvořil pro vládnoucí TOP 09 propagační kampaň. Ovšem ani tyto vazby nebudou stačit, až se rozšíří plánovaný developerský projekt i za Smíchovské nádraží a kulturní centrum mu bude muset ustoupit.
Obecně se kvalitní industriální architektura Smíchova postupně nahrazuje za impotentní rezidentní a administrativní stavebnictví. Na Smíchově prostě není mnoho příjemných míst pro život, kulturu a zábavu, za kterou nemusíme platit nepřiměřené sumy, a pocit uvolněné a kultivované atmosféry ze západních metropolí nebo jiných městských částí tady prostě nemáme.
Zato tu najdeme činžovní domy z konce 19. století a začátku 20. století po celé fasádě zakryté reklamními bannery, protože na regulaci vizuálního smogu nemá radnice dodnes vyhlášku. Najdeme zde velké množství heren a nonstopů s výherními automaty, také proto, že radnice nemá vůli „omezovat soukromé podnikání“. Radnice Prahy 5 nevypsala už čtvrt století veřejnou soutěž s odbornou komisí na výtvarné dílo do veřejného prostoru, zato ráda utrácí za „umělecká díla“, která naopak kvalitu místa oslabují, jako je tomu v případě osazení špatně namodelované sochy ukrajinského básníka Ševčenka ve stylu sorely. S tím, že neexistují řádné regulace a podpora současného umění, tu bylo odstraněno přes 80 veřejných soch, zpravidla proto, aby ustoupily nějakému komerčnímu využití. Díky péči vládnoucí garnitury Prahy 5, která se formovala v polovině 90. let, vypadá Smíchov jako skanzen divokého kapitalismu.
Autor je umělec, sochař a člen zelených v Praze 5